Är det här rätt????

...ikväll när jag satt och surfade runt så hittade jag ett inlägg hos en bloggkompis PapaMac, läs det gärna och ta ställning...
 Jag skulle gärna vilja höra er inställning till den här sidan?
Tar tacksamt emot kommentarer om detta och om ni vill kan ni ju passa på att kommentera inlägget på PapaMacs blogg...
Min inställning är ju redan klar men det vore intressant att höra vad ni tycker om det här, tror att jag själv är lite färgad för att jag själv har barn även om mina barn är stora nu.
Jag kan väl i klartext skriva att jag är för att såna här sidor finns, undrar om någon kommer att kommentera och säger att de är emot det?
För visst det finns väl tillfällen när en dömd sonat sitt brott, men när är den som är brottsoffer för den här förövaren fri???


Vi hörs/syns
Kram

Kommentarer
Postat av: Grannen

"För visst det finns väl tillfällen när en dömd sonat sitt brott, men när är den som är brottsoffer för den här förövaren fri???"

Det är så mycket svårare att bli fri när människor runt omkring vet vad man har utsatts för, t ex genom att läsa det på Internet - år efter år. Detta är ett sätt att hålla offret kvar i bojorna kanske hela livet. Vem tänker på ett incestoffer när man vill se namn och bild på dömda förövare?

Dessutom är sexoffender.nu en sida som censurerar sådana åsikter som den jag uttrycker här. De raderar många inlägg som inte stämmer överens med deras egna åsikter. Även vissa som stämmer överens med deras åsikter, men som de antagligen misstolkade för att språket var för avancerat. Jag har följt sidan i några dagar, av olika anledningar, och ser i mina kopior hur de plockar bort inlägg. Farligt med denna vinkling, anser jag.

2008-12-18 @ 00:12:22
Postat av: LillaNisse

>Grannen:Det låter ju inte bra om de censurerar vissa åsikter och då kan jag förstå din oro....och jag kan förstå dig i ditt sätt att se på det också...

Kram

2008-12-18 @ 13:10:59
URL: http://lillanisse.blogg.se/
Postat av: Susanne

Min inställning är att det är den brottsliga handlingen som, efter prövning i domstol, ska fördömas och som straffet ska avse - inte människan. Självklart ska vi ha en total yttrande- och åsiktsfrihet, men rättsskipningen ska inte ligga på gemeneman. Vi har en lagstiftande makt, en dömande makt och en verkställande makt. Frångår vi det är vår demokrati kraftigt i farozonen - då går vi mot en diktatur och mot en samhälle med mobbar och med företeelsen som denna när några människor tillåts sätta sig över lagen. Jag håller dessutom med Grannen om att jag kraftigt ifrågasätter om man verkligen har brottsofferperspetiv när man gör så här. Jag tvivlar starkt på det - jag tror snarare man drivs av blint hat och ilska istället för att sansa sig, tänka ett varv till och kanske koppla in hjärnan istället för att bara tänka med hjärtat.

2008-12-19 @ 06:56:00
Postat av: LillaNisse

>Susanne:Förstår även din åsikt såsom Grannens åsikt och jag tror nog att vi(de flesta) vid första tanken tänker med hjärtat hellre än med hjärnan....men i vissa fall vill man ju hellre lyssna på sitt hjärta än hjärnan, eller hur?

Kram

2008-12-19 @ 11:05:24
URL: http://lillanisse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0