Söndag...(långt inlägg)

... hade sedan tidigare bestämts att färden skulle gå till Junsele, N, M och jag hade lovat att åka och hälsa på min mormor A, ja jag vet, det är även N's mormor...
Hon är 94 år och är rätt så pigg och det känns som att man bör ta tillvara alla tillfällen som vi har för att träffa henne, vem vet hur länge hon finns kvar, gud förbjude att det skulle hända henne nåt nu när jag skriver detta....
Vi åkte vid 10-tiden och på vägen dit fick vi se en riktigt stor rentjur som stod mitt i vägen, N sa att vi skulle ta kort på den men ingen av oss hann att få fram mobilen nog snabbt, annars hade ni fått sett bildbevis.
Vi satt och pratade en stund med mormor innan vi tog henne med oss in till vår moster L, det brukar alltid vara hon som får bjuda på fika och som vanligt var det ett stort brödfat som M och jag försåg oss från, tror det var 8 olika sorter och jag gick nog nästa 2 varv runt brödfatet, kollade inte om M gjorde det men N var så duktig, hon kunde låte bli godsakerna, hon har bra karaktär min syster.
Sedan tillbringade vi en stund vid L's dator, hon hade problem med att koppla upp sig på internet för att kolla sin mail, M och N lyckades fixa det åt henne, efter det satt vi ute på verandan i det fina vädret och snackade.
Lite senare var det dags för fika igen, men då var det smörgåsar och sallad som gällde, jag åt några tunnbrödmackor med skinka, fast jag egentligen inte behövde det, men det såg så gott ut att jag kände mig tvungen att äta.
Vi åkte sedan vidare till vår syster S och hennes man S, vi tog en tur i bilen efter en skogbilsväg som leder till den sjö där vi har vår sommarstuga.
Vi 3 syskon fick överta den stugan från mormor för några år sedan, men både jag och N har inte varit där på flera år, en av anledningarna till detta är att det är/har varit lite svårt att ta sig dit.
Tidigare har man varit tvungen att åka bil så långt som vägen var farbar, sedan gå fram till sjön och sedan en båttur till stugan.
Nu är det någon som gjort en väg ända fram till stranden, så nu kommer det att vara lite lättare att ta sig dit.
Stugan är väl mer som en liten sommarstuga, alltså att man bara är där på sommaren, och nu är ju sommaren slut för i år, ja, även jag som är optimist när det gäller vädret, inser detta.
När jag var liten/yngre så tillbringade vi rätt så mycket tid där tillsammans med morfar, mormor, mamma och pappa, men ju äldre de blev ju mindre tid tillbringade vi där, sorgligt egentligen....
När jag sedan skaffade familj och på grund av att det var lite svårt att ta sig dit, så har turerna dit varit ett fåtal, hoppas att det kanske kan bli en förändring när det gäller det.
Vi har även varit åkt dit under vintern, men då har det varit på snöskoter eller att man åkt skidor, men under vintern kan man inte sova över där, det blir alldeles för kallt även om man skulle elda hela nätterna, jag menar att här uppe i Norrland så kan det bli j.....t kallt.
Efter turen till sjön så skulle vi titta om vi hittade ett bord som N och M kunde ha i sin gillestuga, hittade pappas gamla vardagsrumsbord som de lånade, lastade in det i min bil inför hemresan.
Vi lastade även in lite ved som N och M ville ha för att elda i sin öppenspis, det är ju så mysigt att elda i öppenspis.
Även jag har en men jag har aldrig vågat elda i den, den är nysotad och jag har hört att den fungerar, men måste nog först investera i ett gnistgaller, innan jag vågar försöka, det vore ju synd att sätta eld på fastigheten...tror inte att  grannarna skulle uppskatta det.
Sen var det dags för fika igen, javisst M och jag kunde fika en gång till, inga problem, tunnbröd med skinka och jättegod honung till en kopp te, förstår inte riktigt varför allt fika smakar mycket bättre hos någon annan...
Innan vi åkte hem så plockade vi lite svarta vinbär, kunde ju vara gott om man skulle göra en god paj...
Kom hem vid 5-tiden, lämnade av M och N hemma och åkte direkt upp till pappa, han ville klippas igen, det är ju bara 2 veckor sedan jag gjorde det.
Den här gången ville han ha det riktigt kort, anledningen till detta är att han fått någon typ av utslag i sin hårbotten, klippte det så kort det gick och tog sedan rakapparaten så det blev ännu kortare, han blev nästan lite lik Kojak(Telly Savalas), om ni minns honom, en polis i en serie som gick under 1970-talet, han hade ofta en klubba i munnen.
Jag tog nåt kort på pappa för att kunna visa N och M,  åkte förbi hos dem igen och när jag kom dit så kom jag samtidigt med M's frisör G.
Under tiden som jag varit och klippt pappa så hade N gjort en paj med svarta vinbär och äpplen som vi åt tillsammans med glass, det var jättegott N, trots att du tyckte den var lite för sur. Ja, ni ser, jag hann att fika ytterligare en gång denna dag.
Nu är jag i alla fall hemma, har precis pratat med K och fick veta att hon mår lite bättre men att hon fortfarande mår lite illa av den medicin som hon äter, det kanske är någon biverkning som man får räkna med, huvudsaken är väl att hon blir bättre.
Har även pratat med Z och fick veta att hon åkt till sin kille S, skulle komma tillbaka imorgon, får väl se om vi hinner att ses någon under veckan.
Måste försöka att avsluta det här inlägget nu, innan ni tappar lusten att läsa, även jag måste ju få tid att läsa era bloggar, men jag återkommer....

Vi hörs/syns
Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0